2. juni 2017

Nyt forskningsprojekt af Marianne Nissen Lund

Bevillinger

Lektor Marianne Nissen Lund, der har en delt ansættelse på Biomedicinsk Institut og Institut for Fødevarevidenskab (FOOD), har for nyligt modtaget 5,9 mio. kroner fra Det Frie Forskningsråd til et nyt forskningsprojekt.

Projektet omhandler, hvordan kvaliteten af mejeriprodukter kan forbedres ved hjælp af plante-polyphenoler – også kendt under navnet antioxidanter – og om, hvordan de reaktionsprodukter, der dannes mellem proteiner og plante-polyphenoler, optages i kroppen og påvirker vores tarmflora.

”Nyere forskning tyder på, at man kan hæmme Maillard-reaktionerne ved at tilsætte meget små doser plante-polyphenoler til mejeriprodukterne, men interaktioner mellem nogle typer polyphenoler og forskellige mælkekomponenter kan resultere i uønskede side-reaktioner. Projektet vil derfor også undersøge, hvilke plante-polyphenoler man bedst kan bruge til at forbedre mejeriprodukterne. Nogle polyphenoler er nemlig mindre anvendelige, da de giver en bitter eftersmag eller misfarver mejeriproduktet” fortæller Marianne Nissen Lund om projektet.

Læs mere om det nye forskningsprojekt