4. juli 2017

Månedens forskerportræt: Jørn Wulff Helge

Portræt

Professor Jørn Wulff Helge forsker i fysisk aktivitet og sundhed. Han er for nyligt blevet en del af det nye ledelsesteam (ILT) på instituttet som repræsentant for postgraduat uddannelse.

Med en baggrund i idræt har professor Jørn Wulff Helge, der er en del af Xlab og tilknyttet Center for Sund Aldring, længe været interesseret i fysisk aktivitet og træningens indvirkning på organismen: ”Helt basalt er mit primære fokus, hvordan fysisk aktivitet eller inaktivitet har betydning for fedme og type 2-diabetes herunder forebyggelse og behandlingsmuligheder”, fortæller Jørn.

Til daglig arbejder Jørn ofte på projekter uden for instituttet. Senest har han stået bag forskningsprojektet ”Palermo”, hvor en gruppe bestående af yngre og ældre mænd cyklede fra København til Palermo. Målet med projektet var at finde frem til, om der er forskel på, hvordan en yngre og en ældre krop reagerer på at cykle 3.050 km på 15 dage. Tilbage i 2014 gennemførte Jørn desuden et stort projekt i samarbejde med Ubberup Højskole, hvor hans gruppe i et treårigt projekt undersøgte evnen til at fastholde livsstilsændringer og vægttab.

Jørn Wulff Helge har ligeledes arbejdet på et projekt, der udsprang af en samtale med en overlæge fra Blodbanken der havde et relativt simpelt og praktisk spørgsmål: ”Jeg blev ringet op og spurgt, hvor lang tid skal der gå, fra man har doneret blod, til man igen kan præstere maksimalt i et motionsløb. Vi har tidligere publiceret dette i relation til mænd, hvor resultaterne viste, at der skulle gå omkring 2-4 uger. Nu har vi undersøgt hvordan dette ser ud for kvinder, hvor præstationsevnen er reetableret efter 3-4 uger”, fortæller Jørn.

Del af ILT som repræsentant for postgraduat uddannelse Per 1. maj blev professor Jørn Wulff Helge en del af det nye ILT på BMI, efter at instituttet overgik til ny struktur og dermed nedlagde afdelingerne. Jørn var tidligere leder af Afdelingen for Systembiologisk forskning i en periode på ti år.

I det nye ILT er Jørn repræsentant for postgraduat forskning, en funktion, der er i tæt relation til hans position som ph.d.-skoleleder på SUND: ”Som ph.d.-skoleleder er jeg med til at sikre, at den videnskabelige administrative del af ph.d.-uddannelsen fungerer. Jeg fokuserer på at de ph.d.-studerende har så gode vilkår og ph.d.-forløb som muligt. Jeg er egentligt frikøbt for undervisning, så længe jeg er ph.d.-skoleleder, men jeg prioriterer fortsat at være vejleder for specialestuderende og enkelte bachelorstuderende. De specialestuderende bidrager væsentlig til vores forskningsprojekter og er en god gruppe at rekruttere kommende ph.d.-studerende fra” fortæller Jørn.