10. februar 2016

Bedre mad og drikke med proteiner i version 2.0

Projektet med titlen ”Second generation functional protein ingredients developed with gentle manufacturing tools (SPRING)” løber over de næste 4 år. I følge lektor Marianne Nissen Lund, der er forskningsgruppeleder for gruppen Food Chemistry på Biomedicinsk Institut, er formålet med projektet er at finde en måde, hvorpå proteiningredienser kan fremstilles og udnyttes så både smag og næringsværdi bliver forbedret.

Det samlet projektbudget løber op i 15,4 millioner kr., hvoraf en større bevilling fra Innovationsfodens Investering dækker over halvdelen af budgettet. Derudover indgår også Arla Foods Ingredients og Novozymes A/S som bevillingsgivere.

Marianne Nissen Lund har til daglig en delt ansættelse mellem Institut for Fødevarevidenskab på SCIENCE og Biomedicinsk Institut på SUND. På sidstnævnte har hun et tæt samarbejde med Professor Michael Davies gruppe.

Læs hele projektbeskrivelsen